środa, 17 października 2012
Warzywa zapiekane pod beszamelem( porcja 285kcal, wersja z mozzarellą 357kcal)

Bardzo smaczne, delikatne warzywa, jak dla mnie porcja akurat na syty obiad, po którym jeszcze można sobie pozwolić na jakiś mały deser Danie wg. Mnie lekkie, a mimo to można się najeść. Jeśli jesteście bardziej mięsożerni niż ja, to można do tej zapiekanki dodać kawałki piersi kurczaka, lub pokrojoną w kostkę szynkę.

 

Składniki na 2 porcje:

  • Kalafior 500g
  • Ziemniaki- 280g
  • Cukinia – 130g
  • Cebula – 40g
  • Pieczarki – 130g
  • Marchew – 120g

Beszamel:

  • Masło- 10g
  • Mąka – płaska łyżka - 10 g
  • Mleko – 200g
  • Sól, pieprz biały, gałka muszkatołowa.

Warzywa umyć, ziemniaki, cebulę i marchew obrać. Wszystkie warzywa pokroić, kalafiora podzielić na mniejsze części. Warzywa lekko oprószyć solą i ugotować na parze do miękkości.

W małym rondelku rozpuścić masło, wsypać mąkę, mieszać energicznie, po chwili wlać mleko i dalej mieszając połączyć wszystkie składniki. Zagotować. Przyprawić gałką muszkatołową, solą i pieprzem.

Warzywa przełożyć do naczynia żaroodpornego, w razie potrzeby jeszcze osolić zalać sosem beszamelowym i zapiekać ok. 20 min w piekarniku nagrzanym do 180C. W wersji z mozzarellą 5 min przed końcem zapiekania położyć plastry sera na warzywach.

Jeśli warzywa mają stanowić dodatek do obiadu, to ta ilość składników spokojnie wystarczy na 4 porcje. Smacznego



czwartek, 20 września 2012
Surówka z selera ok. 46kcal/100g

Trudno jest coś więcej napisać na temat surówki z selera, nie każdy lubi to warzywo, a szkoda bo z odpowiednimi dodatkami może smakować naprawdę dobrze.. spróbujcie go w połączeniu z soczystym jabłkiem i słodkimi rodzynkami.. to moja ulubiona surówka z selera..

 

składniki na 4 porcje:

  • seler – 500g
  • jabłko – 150g
  • rodzynki – 60g
  • jogurt naturalny 0% - 200g
  • cukier brązowy 1łyżeczka 10g
  • sok z cytryny - 2 łyżki

Selera i jabłko obrać zetrzeć na drobnej tarce, skropić sokiem z cytryny wymieszać z jogurtem i brązowym cukrem( przy słodkim jabłku cukier można pominąć, lub zastąpić ksylitolem bądź stewią)



Paella z kurczakiem i krewetkami porcja ok 222kcal

Chodziło za mną od jakiegoś czasu tego typu danie - proste, ale bardzo aromatyczne, kolorowe.. nie trzeba być mistrzem w kuchni, żeby je przyrządzić. Tu propozycja z warzywami, które akurat miałam w lodówce, ale możecie użyć innych, które lubicie..

Składniki na 4 porcje:

  • pierś z kurczaka – 250g

  • krewetki – 150g

  • cebula- 50g

  • por – 80g

  • marchew- 1 sztuka - 80g

  • pietruszka korzeń – 60g

  • cukinia 1mała szt. 180g

  • pieczarki – 150g

  • papryka czerwona 150g

  • ryż brązowy– 100g

  • oliwa 1 łyżeczka

  • przyprawy: sól, pieprz, curry - ¼ łyżeczki, szafran(opcjonalnie), sok z cytryny

Krewetki rozmrozić, skropić sokiem z cytryny - odstawić.

Ryż ugotować w wodzie z dodatkiem curry oraz szczyptą szafranu (opcjonalnie). W czasie jak ryż będzie się gotował przyrządzić resztę dania.

Cebulę pokroić w kostkę pora w talarki i podsmażyć na łyżeczce oliwy, jak się zeszklą wrzucić do nich pokrojonego kurczaka, smażyć chwilę, dodać pokrojoną w talarki marchew i pietruszkę,przyprawić solą i pieprzem, podlać wodą i dusić ok 10 min aż warzywa zmiękną. Po tym czasie wrzucić do garnka pokrojone pieczarki, czerwoną paprykę oraz cukinię dusić kolejne 10 min, połączyć z ugotowanym al dente ryżem. Dobrze wymieszać Dusić jeszcze chwilę,ok 5min, żeby ryż wchłonął aromaty z mięsa i warzyw. Podawać gorące.

 

poniedziałek, 09 stycznia 2012
Kurczak z warzywami i jasnym sosem (porcja ok. 331kcal)

Dziś polecam Wam kurczaka w białym sosie z dodatkiem odrobiny śmietany..danie bardzo lekkie, ale sycące..

Składniki dla 2 osób:

  • Kurczak – 1 pojedyncza pierś= 320g
  • Marchew – 100g
  • Fasolka szparagowa- 100g
  • Pieczarki – 100g
  • Cukinia- 200g
  • Cebula – 1szt – 70g
  • Pomidor – 1 szt - 120g
  • Papryka zielona- 50g 
  • Oliwa – 2- 3 łyżeczki- 15g
  • Śmietana  (u mnie 12%)– 2 łyżki ok. 60g
  • Sól, pieprz, papryka słodka



Cebulę posiekać i podsmażyć na łyżeczce oliwy. Pierś przyprawić sola i pieprzem pokroić w kostkę i wrzucić na patelnię z zeszkloną cebulką, obsmażyć. Po chwili na patelnię dorzucić pokrojone pieczarki i resztę warzyw. Zalać odrobiną wody i gotować aż warzywa zmiękną, a woda się zredukuje.
Śmietanę wymieszać z 2 łyżkami gorącego wywaru z naszej potrawy. Wlać do garnka gotować jeszcze chwilę aż sos nabierze odpowiedniej gęstości. Można podawać z ryżem lub makaronem(kcal na opakowaniu)


poniedziałek, 28 listopada 2011
Cannelloni z fetą i szpinakiem porcja ok 512kcal

Znowu zauważyłam, że już strasznie dawno mnie tu nie było.. praca, podyplomówka i inne zajęcia ograniczają znacznie moje zasoby czasowe.. brak czasu na gotowanie ( a przynajmniej na zapiski przy gotowaniu i liczenie kalorii) ma swoje odbicie w pojawianiu się nowych wpisów na blogu.. Chciałabym mieć na tyle wolnych chwil i samozaparcia, aby bywać tu częściej.. mam jednak nadzieję, że te kilka osób które tu zagląda wybaczy mi tą nieregularność.. Dziś znów szybko, bo w niedzielę egzamin i czasu brak..

Zabierając się za to danie myślałam, że wyjdzie mniej kaloryczne, jednakże makaron robi swoje:( ale cóż... zawsze można ograniczyć porcję i użyć mniejszej ilości rurek cannelloni, tylko czy wtedy będzie aż tak przyjemnie?? Danie jest dość proste i nie namęczycie się za bardzo przy jego przygotowaniu..

 

Składniki na 2 spore porcje:

  • cannelloni – 10 rurek- 100g.

  • szpinak – 1 opakowanie 450g.

  • czosnek – 3-4 ząbki 18g.

  • Pomidory w puszce – 1 szt.

  • jajka – 2 duże szt ok 130g.

  • parmezan lub inny ser – 30g.

  • Sol, pieprz, papryka, ewentualnie włoskie zioła

 

Szpinak rozmrozić, wrzucić do garnka i zagotować, zmniejszyć ogień i odparować nadmiar wody. Do szpinaku dodać przeciśnięty przez praskę czosnek, przyprawić i wbić do środka jajka, dalej smażyć mieszając, aż jajka się zetną. Zdjąć z kuchenki dodać pokruszoną fetę.

Makaron obgotować w osolonej wodzie(ok 4 min) następnie przelać zimną wodą. Rurki nadziać farszem ze szpinaku i fety. Pomidory z puszki pokroić przyprawić solą, pieprzem, odrobiną ostrej papryki i wlać na dno żaroodpornego naczynia. Na pomidorach układać nadziane cannelloni. Wstawić do rozgrzanego do 180C piekarnika i zapiekać ok 20 min, po tym czasie posypać serem, ziołami i wstawić na kolejne 10 min do pieca.

Smacznego!

 



poniedziałek, 24 października 2011
Figi z ricottą (porcja ok.192 kcal )

Udało mi się dostać świeże figi!! gdy zobaczyłam je w sklepie nie mogłam się powstrzymać, bo dawno nie jadłam tych owoców.. Szukałam jakiegoś pysznego przepisu w internecie, ale nie znalazłam niczego co mogłabym zrobić ze składników, które właśnie mam w domu, więc musiałam stworzyć coś sama i oto mamy pyszny aromatyczny deser.. na pewno zaspokoi ochotę na słodkości.. Ricottę można oczywiście zastąpić innym białym serkiem.

 

Składniki na 2 porcje:

  • figi – 4sztuki - 270g

  • ricotta- 100g

  • sok z pomarańczy - 1łyżka

  • miód - 30g

  • szczypta skórki pomarańczowej

  • pół łyżeczki cynamonu

  • łyżka Porto - opcjonalnie

Figi umyć i naciąć na krzyż, umieścić w żaroodpornym naczyniu.

Z płynnego miodu, porto, cynamonu soku z pomarańczy oraz skórki zrobić sos polać nim figi. Owoce zapiekać ok 10-15 min w piekarniku nagrzanym do 200C upieczone rozchylą się.. na ciepłe figi nałożyć ser ricotra i polać miodowym sosem w którym figi się piekły. Smacznego!



wtorek, 18 października 2011
Zupa krem z dyni (porcja ok. 65kcal)

Na sklepowych półkach zagościła jesień i dynia - można wybierać w jej gatunkach do woli.. nie znam się na dyniach.. dopiero zaczynam odkrywać ich wady i zalety.. nie do końca zachwycam się ich smakiem.. ale jestem troszkę wybredna jeśli chodzi o jedzenie i nie wszystko od razu umiem polubić..do dyni zaczynam się dopiero przekonywać.. zupa jest smaczna..wytrawna z lekką nutą słodyczy..bardzo kremowa, mimo braku masła i mąki:) myślę, że warto jej spróbować..

 

Składniki na 6 porcji:

  • dynia – 650g
  • cebula – 20g
  • marchew – 60g
  • jabłko – 100g
  • śmietana 12% - 50g
  • miód – 1łyżeczka 12g
  • kostka rosołowa -1 szt.
  • szczypta imbiru
  • ½ łyżeczki cynamonu
  • sól

 Warzywa obrać, pokroić w kostkę zalać 1,5 l wody, wrzucić kostkę rosołową i gotować warzywa do miękkości. Po tym czasie zmiksować dokładnie blenderem, dodać imbir, cynamon, łyżeczkę miodu oraz śmietanę. Zupę można jeszcze dosolić jeśli będzie zbyt mało słona.



środa, 12 października 2011
Zupa krem z batatów (ok 111 kcal/porcja)

Bardzo sycąca, niesamowicie kremowa zupa.. dzięki przyprawom wspaniale rozgrzewa, niedługo gdy nadejdą chłodniejsze dni na pewno ten przepis się przyda.. robiłam ją po raz pierwszy ale z pewnością jeszcze do niej wrócę...

 

składniki na 6 porcji:

  • bataty – 600g

  • cebula – 1 mała szt 40g

  • przyprawy : curry 1łyżeczka, szczypta chilli, pieprz, sól

  • drobiowa kostka rosołowa

  • śmietana 12% - 80g

  • oliwa – 5g

  • 1,5 l wody

Cebulę posiekać i zeszklić na odrobinie oliwy, dodać curry i chilli następnie do garnka wrzucić obrane i pokrojone w kostkę bataty, mieszając co jakiś czas smażyć chwilę (ja smażyłam ok 5min) zalać wodą, dodać kostkę rosołową, gotować ok 30-40 min- do czasu, gdy ziemniaki zmiękną. Następnie zupę zmiksować. Do śmietany wlać 2-3 łyżki gorącej zupy wymieszać, tak przygotowaną śmietanę wlać do garnka, wymieszać,w razie potrzeby przyprawić jeszcze solą i pieprzem..

Zupę podawać gorącą



poniedziałek, 19 września 2011
Coś ala Lasagne (porcja ok 430 kcal)

Miała być lazania przedstawiona w programie "Cook Yourself Thin", ale oczywiście trochę zmodyfikowałam przepis, bo nie miałam w domu wszystkich potrzebnych składników, przede wszystkim zabrakło mi płatów makaronowych :) więc makaron zastąpiła cukinia i chyba dobrze się stało, bo dzięki cukinii danie jest dużo lżejsze i mniej kaloryczne niż te z dodatkiem makaronu..


Składniki na 2 duże porcje:

  • mięso mielone z szynki – 250g

  • marchew – 150g

  • seler korzeń – 100g

  • por – 70g

  • cukinia – 600g

  • pomidory w puszce - 1szt

  • koncentrat pomidorowy – 80g

  • cebula – 120g

  • czosnek – 2 ząbki 10g

  • mleko 1,5% - 250ml

  • mąka kukurydziana – 1 łyżka - 20g

  • ser żółty - 40g

  • olej - 10g

  • sól, pieprz,

  • szczypta gałki muszkatołowej

  • łyżeczka oregano.

 Cebulę posiekać, pora pokroić – podsmażyć na suchej patelni. Dodać mięso, przeciśnięty przez praskę czosnek, przyprawić solą pieprzem i dalej smażyć. Marchew i selera zetrzeć na tarce o grubych oczkach, dodać do mięsa znów chwilę podsmażać, aż warzywa lekko zmiękną. Do mięsa i warzyw dodać rozdrobnione pomidory z puszki oraz koncentrat pomidorowy i oregano. Dusić na małym ogniu aż do odparowania soków(mieszać co chwilę aby się nie przypaliło)

W tym czasie cukinię umyć i pokroić w plastry, smażyć na posmarowanej olejem patelni aż zmięknie i nabierze złotego koloru.

Sos beszamelowy:

W małym garnuszku zagotować 200ml mleka, z pozostałym zimnym mlekiem rozmieszać łyżkę mąki kukurydzianej. Do gotującego się mleka wlać rozmieszaną mąkę, energicznie mieszać żeby nie powstały grudki. Przyprawić solą, pieprzem i gałką muszkatołową, wsypać łyżkę sera wymieszać.

Do żaroodpornego naczynia wyłożyć warstwę mięsa z warzywami, na mięsie układać plastry cukinii, przykryć kolejną warstwą mięsa z warzywami i znów ułożyć plastry cukinii. Na wierzch wylać sos beszamelowy i posypać pozostałym serem. Zapiekać ok. 20 - 25 min w 200C, wierzch powinien się ładnie zrumienić.

Podawać gorące. Smacznego

Ziemniaki pieczone z parmezanem (porcja ok .191kcal)

Jest to ekspresowa wersja pieczonych ziemniaków, nie mam cierpliwości żeby czekać ponad 1,5 godziny aż surowe ziemniaki upieką się w piekarniku.. poza tym lubię jak obiad znajduje się na stole po maksymalnie godzinie od momentu rozpoczęcia pracy w kuchni.. są oczywiście potrawy, które wymagają większej ilości czasu.. ale ziemniaki chyba do takich nie powinny należeć.. a więc do dzieła…

 

 Składniki na 2 porcje:

  • Ziemniaki – 400g

  • Parmezan – 1łyżka ok. 10g

  • Sól

  • Oliwa do posmarowania blachy.

Ziemniaki obrać pokroić wzdłuż na 4 części i obgotować w osolonej wodzie, gdy będą miękkie odcedzić wodę i wyłożyć ziemniaki na posmarowaną oliwą płaską blachę.

Ustawić piekarnik na 220 stopni na opcję grill lub grill i grzanie górnej płyty piekarnika. Blachę ustawić wysoko tuż pod grillem (jeśli ktoś nie posiada w piekarniku opcji grill, może włączyć tylko grzanie górnej płyty piekarnika i piec ziemniaki nieco dłużej, aż się zarumienią) piec ziemniaki ok. 10-15 min, w międzyczasie obrócić aby zarumieniły się z każdej strony. Po upieczeniu oprószyć parmezanem, podawać gorące do mięsa, sałatki... jeśli użyjemy ziemniaków młodych wtedy porcja będzie miała ok.156kcal



 
1 , 2 , 3 , 4 , 5 ... 8